8 maja 2011

Problem z jaskółką

Na stronie Akademii Języka Polskiego PWN znalazłam Narodowy Test z Języka Polskiego. Został on przeprowadzony w 2009 roku, ale wciąż można go zrobić, żeby sprawdzić, na ile umiemy posługiwać się naszym trudnym językiem. Na koniec da się sprawdzić swoje błędy. Akademia uznała, że popełniłam błąd, kiedy z rozsypanki ułożyłam przysłowie: jedna jaskółka wiosny nie czyni. Natomiast poprawna odpowiedź to: jedna jaskółka nie czyni wiosny.

Postanowiłam to sprawdzić w innych źródłach. W mojej Księdze przysłów polskich była taka forma, jakiej użyłam. No ale pomyślałam, że może to nie do końca wiarygodne źródło, więc napisałam do pana Macieja Malinowskiego, mistrza ortografii polskiej, który na swoim blogu Obcy język polski daje możliwość zadawania pytań. Odpowiedział mi:
„Spotyka się obydwie wersje, dlatego organizatorzy nie powinni byli Pani potraktować tego jako błędu...”

I co z tą jaskółką? Jeśli jedna wiosny nie czyni, to wyniki Akademii nie były rzetelne...

1 komentarz:

  1. Ten PWN w wersji http:// to jakiś śmiech na sali. Był kiedyś konkurs, nie pamiętam dokładnie, na czym się opierał i co było do wygrania, ale jednym z etapów były pytania testowe. I padło pytanie o Vonneguta, którego nazwisko w dopełniaczu było zapisane "Vonneguth'a" i, o ile mnie pamięć nie myli, nie był to jedyny błąd. Drugi dotyczył chyba znienawidzonej przeze mnie kropki po skrócie "wg". Nawet im maila napisałem, dodając kilka osobistych uwag, że komu jak komu, ale im nie przystoi. Nie odpisali, widać prawda w oczy kole.

    OdpowiedzUsuń